- Lehet bírni a gyakorlást egész éjszaka? Azért ez fárasztó, nyilván.
- Nagyon fárasztó, nem is lehet ezt csinálni állandóan minden nap, de van, amikor szükség van rá. Most, október elején volt a Zeneakadémián is egy koncertem. Az ottani nagyterem annyira foglalt, hogy csak éjszakánként vannak gyakorlóidők. Ketten játszottunk, és meg volt adva, hogy este 11 és reggel nyolc között lehet gyakorolni. Felosztottuk az időt, este 11-től fél négyig én, utána reggelig a másik orgonista gyakorolt. Másik nap ő kezdte, aztán enyém volt a lehetőség reggelig. Ez egy ilyen szakma, hogy éjjel él az ember.
- A felsőoktatási intézményekben általában megszokottakhoz hasonlóan, amolyan záróvizsgát kell tenni itt, a Zeneakadémián is, gondolom. Hogy kell egy ilyet elképzelni? Itt is húzni kell tételt, vagy meg vannak adva előre a darabok, hogy mit kell megtanulni? Milyen módon kellett számot adni a tudásodról?
- A záróvizsgának két része van, az úgynevezett dipolomakoncert, ahol darabokat kell eljátszani, és egy szóbeli komplex záróvizsga.
Ha nem lett volna épp vírushelyzet, akkor egy másfél órás koncertet kellett volna adnom. A zenetörténet minden korából, stílusából kell válogatni. Vannak bizonyos profilok: van, akihez a német romantika áll közelebb, van, akihez a francia és van, akihez a barokk zene. Ebből lehet túlsúlyozni, de azért valamit minden kategóriából kell játszani, az egészen régi- és a kortárs zenéből is.
Az is nagyban meghatároz egy ilyen diplomakoncertet, hogy például a Zeneakadémia nagytermében nagy romantikus orgona van, azon a barokk darabokat csak kis hamisításokkal lehet eljátszani. Meg lehet próbálni ugyanazt a hangzást előállítani, amit egy barokk darab igényel, de azért az mégsem lesz ugyanolyan.
A szóbeli komplex záróvizsgán elméletben kell számot adni azokról a darabokról, amiket én választottam a koncertre: a kotta alapján zeneileg elemezni a darabokat, ismertetni a történelmi hátterüket, a keletkezés körülményeit, a szerző életrajzát...
A diplomakoncertemet sajnos a tavaszi vírushelyzet miatt nem lehetett megtartani, a másfél órás nagy koncert helyett fél órát kellett beküldeni videófelvételen. A Szentlélek templomban vettük fel egy töredékét annak a műsornak, amit eredetileg összeállítottam.
Örülök, hogy most, legalább utólag sikerült megtartani a Zeneakadémián ezt a koncertet a diplomakoncert pótlására.
- A különböző korok, különböző stílusok kapcsán azt szeretném megkérdezni, hogy van-e esetleg kedvenc zenetörténeti korszakod, amiből szívesen játszol, illetve van-e kedvenc szerződ, akinek a darabjait különösen kedveled?
- Érdekes kérdés. Azt mondanám, hogy mindegyiket szeretem. Egyszer mondjuk, a német barokkhoz van kedvem és akkor Bachot játszom, meg Krebset és az ottani zeneszerzőket. Aztán pl. a francia romantikát választom, mert esetleg rég játszottam már, vagy épp ott találok valami jó darabot, amit lenne kedvem megtanulni, akkor meg azt játszom.